هوش های چندگانه

نظریه ای که به ما کمک می کندتوانایی های افراد را بهتر و واضح تر ببینیم

380
یکی از مهمترین نظریه های هوش توسط هوارد گاردنر ارائه شده است. گاردنر نگاه ما به هوش را متحول کرد. این نظریه به ما کمک می کند که واقعیت توانایی های افراد را بهتر و واضح تر ببینیم و بتوانیم در در ارتباط با افراد واقع بینانه تر عمل کنیم. در ارتباط با کودکان و آموزش آنها ، درک توانایی ها و استعدادهایمان و دیدن ارزش های ذاتی افراد.
نظریه های هوش قبل از گاردنر تا حدود زیادی این واقعیت ها را مخفی می کرد و باعث می شد در ارتباط با توانایی افراد برخورد صحیحی نداشته باشیم.
گاردنر هوش را اجمالا این طور تعریف می کند : هوش خلق ارزش در یک فرهنگ است. این تعریف طیف گسترده ای از توانایی های افراد را پوشش می دهد و هوش را محدود به حل مسائل منطقی و ریاضی نمی کند. به این ترتیب یک ورزشکار نیز فردی باهوش به حساب می آید. همین طور مادری که می تواند فرزندان خود را مدیریت کند، به آنها آموزش های اولیه را بدهد و آنها را برای ورود به جامعه آماده کند.
گاردنر با توجه به چند معیار که در کتاب خود معرفی کرده است هشت نوع هوش را شناسایی می کند. به عبارتی معتقد است اگر بخواهیم به توانایی ذاتی فرد عنوان هوش بدهیم معیارهای مشخص باید داشته باشد. یکی از این معیارها داشتن پشتوانه عصب شناسی است. یعنی باید بتوان گفت کدام قسمت از مغز مسئولیت انجام این نوع از فعالیت ها را دارد.
هوش های معرفی شده توسط گاردنر عبارتند از :
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش تصویری – تجسمی
  • هوش موسیقی
  • هوش بین فردی
  • هوش درون فردی
  • هوش جسمی – حرکتی
  • هوش طبیعت گرا
  • و پس از معرفی هوش های مذکور هوش نهمی را معرفی کرد تحت عنوان هوش وجودی.

مدل هوش های چندگانه از این جهت که برای توضیح استعداد ها و توانمندی های افراد در زمینه های مختلف موفق بوده است ، اهمیت دارد. همچنین درک تفاوت های افراد را میسر می کند. به عنوان مثال در نوابغ یکی از هوش ها نسبت به بقیه رشد بالایی داشته است و توانایی های افراد عادی ترکیبی از اثر چندین هوش برتر می باشد. همچنین با توجه به پشتوانه عصب شناسی هوش های چندگانه می توان گفت این مدل اهمیت بنیادی در شناخت توانایی های بالقوه افراد دارد و می تواند پایه ای برای شناسایی “استعداد” در نظر گرفته شود.
یکی دیگر از کاربردهای هوش های چندگانه استفاده در آموزش است. معلم می تواند با توجه به هوش های چندگانه نحوه ارائه مطالب را متنوع کند. آموزش چندگانه درک عمیق تر و پوشش طیف بیشتری از دانش آموزان را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.